Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
Egyéb
Események
Jógatippek
Medita Mudita
Workshop

Istenek és Szimbólumok I.

Istenek és Szimbólumok I

Mai mysore gyakorlás végén, “adropbackutánihátrahajlítástsegítőcsakahevedertartalevegőben” feladat után kérdezi* tőlem Ajay: a kihennázott kezemre mutatva, hogy ez a minta honnan van?

Mondom neki, hogy a kendőmről másoltam az egyik részét, de nem tudom az egyik szimbólum jelentését, erre ő el is mondta, mivel jó ha tudom mit rajzolok magamra:)

Az első, hogy mutat Krisnamacsarja képére a falon akinek homlokán ott van Visnu jele** és mondja, hogy ezek Visnu szimbólumai, attribútumai: előtte az OM jel, ezzel kezdődik a minta.

 jel: Aum avagy kiejtve és mivel a szanszkritban az au-t együtt o-nak ejtjük, ezért gyakran írva is: Om a legfontosabb hindu szimbólum.

Azt mondják, hogy amikor a világ teremtődött ez hang hallatszott, ez volt az első hang.
A legfontosabb alap- vagy gyökérmantra, ezért sok mantra elején mondják.

A három hang több mindent szimbolizálhat, például:

Utal a világmindenség hármas aspektusára; a test-lélek-szellem egységére.

Az „A” jelképezi a durva anyagi világot (az ébrenlét állapotot),

az „U” az asztrálsíkot (az álom állapotát),

az „M” pedig az elmén túljutott állapotot szimbolizálja (a mélyalvás állapotát).

A szótagot körülvevő csendet „a Negyedik”-nek is nevezik: a tiszta tudat, az önmagában létező végtelen örökkévaló.

Itt Ajaynál a hétfői hangmeditáció alkalmával az „A azaz az akaram” a testünk alsó felét képviseli, az „U azaz az ukaram” a testünk felső felét és az „M azaz a makaram” a fejünket.

 

**VISNU JELE a homlokon: a TILAKA jel, mely függőleges vonalai szimbolizálhatják az anyagi, materiális világot és az örök lelki világot; e két vonal egybecsatlakozik egy levél vagy szirom formába: amely szimbolizálhatja az egyéni lelket/élőlényt az Atman/Purusa-t aki választhat a két világ között.

**VISNU CSAKRA kereke, ami Visnu egyik attribútuma (Krisna négy karú formája Visnu, egyik kezében ezt tartja) pusztító erővel bír és az időt is jelképezi.

**VISNU egyik kezében KAGYLÓKÜRT van, jelképezi a kozmikus rezgést/hangot is, melyet szertartásokon is használnak.

**VISNU LÁBAI, LÓTUSZLÁB:

„ A lótuszláb” azt jelenti, hogy a láb a talajon van, de soha nem érinti a talajt. A költők és az írok arról a nagy lélekről írják, hogy „lótuszlábai” vannak, aki a világban él, de nem  a világé, és aki túlcsordul a szeretettől.” Szvámi Ráma

Visnu egyik kezében buzogány van a tudás szimbólumaként; egy másikban a 4 közül pedig egy lótuszvirág.

 

A kezem másik oldalára a muladhara (gyökér csakra) csakrára utaló: a csakra bidzsamantrájából növekedő lótuszt rajzoltam a tetején az OM mantrával.

 

LÓTUSZ: „ A lótusz ősi vallási jelkép Indiában. Kinyíló szirmai a lélek növekedését szimbolizálják.  Maga a tény, hogy egy ilyen makulátlan szépség nőhet ki az iszapból, nagyszerű spirituális ígéretet hordoz.” Paramahansza Jogananda: Egy JÓGI önéletrajza

 

Az elmaradhatatlan VIRÁG, VIRÁG FÜZÉR ami mindenhol ott van Indiában: idén a Mysore Palace kertjében mindent virágokból építettek fel:

az utcákon, a nők hajában, a fákon vagy bárhol pld. egy kocsi szélvédőjén lévő oltáron, sőt saját oltárja van még a selyemgyár munkásainak is minden egyes munkaasztalnál, szövőszéknél; és persze az istentiszteletek, pudzsák, szertartások kelléke is.

*Amikor kérdezte Ajay, akkor rögtön eszembe jutott egyik tanítványom Siva szigonyos matracos sztorija: ami Magyarországon, Vácon történt a nyáron amikor itt volt Ajay egy hétig és intenzív gyakorlást tartott. Kb az álló ászanák elején voltunk a reggeli mysore órán, amikor Ajay odalép hozzá és megkérdezi tőle, hogy hol vette/honnan van a jóga szőnyege, ő mondja is egyből, hogy honnan rendelte, erre Ajay mondja neki, hogy azonnal írjon nekik, hogy ilyet, amin Siva jelképe a háromágú szigony van rajta, ilyet nem szabad gyártani, mert Siva szigonya olyan mintha ő maga lenne ott és ezen nem taposunk! Magyar gyakorlótársaimtól azt is hallottam itt, hogy a Main Shala-ban kivágatták az OM jelet a szőnyegekből, nem lehetett azokon gyakorolni, nem engedték be a shalába.

 

„Hajlamosak vagyunk azokat a dolgokat, amiket nem szeretünk magunkban vagy másokban, úgy látni, mint a boldogságunk akadályait. „Milyen ragyogóan, milyen teljesnek érezném magam, mennyire meg tudnék felelni, csak ne korlátoznának ezek a dolgok!” 

De mindent, amit élünk, megfordíthatunk, és felhasználhatunk arra, hogy tápláljuk a növekedésünket afelé, ami magából eredendően, időtlenül gyönyörű. Az összes igazságtalan, nemkívánatos, ésszerűtlen dolog az életünkben, mind azok a részek, amiket kivetünk és eltaszítunk teszik ki az elhajított szemét mocsarát. A gyönyörű lótuszok a nem gyönyörűben eresztenek gyökeret, és ott növekednek.” Ácsán Munindó: Dhammapada Vizsgálódások

 

 

 

Előző
Következő

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.