JÓGÁRÓL, LÉLEKRŐL ÉS TESTRŐL:
Csípőnyitás, nyugati és keleti tudományos dristi, és a jóga és a pszichodráma találkozása:
Milyen összefüggések állhatnak a jóga gyakorlás alatt vagy után felszínre jött érzések hátterében?
CSÍPŐNYÍTÁS
Emlékszem már egy ideje az önismeret mélyebb útját jártam, amikor elkezdetem az astanga jógát gyakorolni. Nekem minden nagyon nehéz volt. Szoktam is mesélni a Muditayogás gyakorlóknak erről. Visszagondolok, hogy az elején az előrehajlításoknál ültem a téglán és úgy tudtam csak valamennyire előre hajolni. Ráadásul, ha közben még a kezemet is össze kellett kulcsolnom _ akár egy márícsi A-ban_ akkor a vállam merevsége miatt is, akkor ezt csak nyújtott kézzel tudtam megtenni, úgy, hogy egy jó hosszú törülközővel tartottam össze a két kezemet. Szóval nekem szinte minden nehéz volt az elején, nagyon. Bár világ életemben mozogtam, sportoltam, több sportágban edző is vagyok; ennek ellenére a testem nagyon merev volt ekkor. Kezdve a csípőmmel, aminek a kötöttsége szinte egyből rámutatott mivel van dolgom elsőre. Mi az a személyes szál az életemben, amivel foglalkoznom kell.
A legemlékezetesebb pont az volt amikor a baddhakonászanában mindkét térdem a plafonhoz volt közelebb, mint a talajhoz; és hozzáértek, igazítottak akkor olyan éles fájdalmat éreztem a csípőmben, hogy felkiáltottam. Azt mondták nekem akkor, hogy a csípőnk a múlt. Ekkor már, mint kezdéskor is említettem már egy ideje az önismeret mélyebb útját jártam, asztrológiát tanultam, voltam már családállításon és elkezdtem egyénibe járni. Ez volt az a pillanat a gyakorlásom alatt, amikor először beugrott, hogy mivel van dolgom. Megláttam egy nagyon fontos összefüggést a testem állapota és gyakorlás alatt feljövő nehéz érzések között. Bevillant, hogy mi is állhat a háttérben. Bevillant, hogy életem legnagyobb traumájával van még bőven dolgom. Ekkor kezdtem el feltárni édesanyám korai halálának körülményeit. Korai volt mindkettőnknek ő harmincöt éves volt, én pedig hat. Mindenkinek az a ’normális’ amibe beleszületünk és ezt a mintát hurcolhatjuk magunkkal akár egy életen keresztül is. Ez a minta akár determináhat is, nem engedheti, hogy teljes, szabad életet éljünk. Ez a bevillanás segítette tovább a saját önismereti utamat. Belemerültem az egyéni terápia alatt alkalmazott nyugati pszichológiai, önismereti módszerekbe, tanultam NLP-t, Leunert-KIP-t , majd végül a pszichodrámánál kötöttem ki.
Megdöbbentő felismerés volt, hogy amikor az NLP képzésen kis csoportokban allergia technikát gyakoroltuk, akkor én a tejjel dolgoztam, amit nem tudtam megemészteni. Mivel nem voltam semmire sem allergiás, ezt dobtam be akkor. Szinte el is felejtettem ezt a gyakorlást, amíg nem ittam egy igazi olasz cappucinot tej habbal (néha kivételt tettem) és csodálkoztam utána, hogy nincs az a kellemetlen hatása, mint eddig, megtudtam emészteni.
Minden mindennel összefügg. Hallottam egyszer, hogy a shiatsu masszázs szerint a légzés és az emésztő rendszer pulzáló mozgása az anyai örökségünk; amely a petesejt pulzáló mozgására vezethető vissza. A gerincre, pedig úgy tekint, mint az apai örökségünkre; mivel keletkezésünk folyamatában a gerinc hullámvonalához hasonló mozgás az apától jön. A gerinc, a szusumná szimbolikájára majd egy következő MeditaMudita cikkbe írok majd.
Most térjünk vissza a medencére, a csípőre: Milyen érdekes, hogy az emésztő rendszert is az anyai örökségünkkel kapcsolja össze. Én ezt megtapasztaltam és aztán az évek alatt a jóga gyakorlásokból, beszélgetésekből arra jutottam, hogy tejjel való kapcsolódásunk szimbólum lehet az anyával valókapcsolódásunkhoz és a liszttel, gabonával való kapcsolódásunk pedig az apával való kapcsolódásunkat szimbóluma is lehet. A csípőnk, a medencék rengeteg eltemetett érzelmet tárolhat, szimbolizálhatja a múltunkkal való kapcsolódásunkat, az életünk forrását is.
NYUGATI TUDOMÁNYOS FELISMERÉSEK:
Tegyünk egy kis kitérőt, hogyan mi a mai tudományos világ úttörő nézete ebben a témában:
Többen is írtak a betegségek szimbólumairól és egyre több tudományos kutatás történik a test és lélek kapcsolatáról. Bessel van der Kolk, Stephen W. Porges és Peter A. Levine világhírű traumaszakértők kutatásaiknak, klinikai gyakorlataiknak több évtizedes tapasztalatai is erről tanúskodnak. Kolk kiemeli az agytudomány, a kötődéskutatás, valamint a testtudatosság legújabb ismereteinek kapcsolódásának fontosságát, mivel ezek az ismeretek segíthetnek és „megszabadíthatják a traumatúlélőket a múlt zsarnoki uralmától”. Porges is felismerte és a polivagális elméletéről szóló könyvében meg is osztja, hogy hogyan hathat egy trauma a működésünkre. Munkájának eredményeként megalkotott egy olyan test-alapú programot, ami segítheti a trauma, a sokk, a stressz feloldását és az érzelmi és kora gyermekkori traumák sebeinek természetes gyógyítását is. Levin kutatásai is megmutatják, hogyan hathatnak ki a traumatikus események az érzelmi és pszichés reakciókra, és ez hogyan növelheti a különböző egészségügyi állapotok, például depresszió, krónikus stressz, PTSD, függőség, szívroham, stroke, cukorbetegség és rák kialakulásának kockázatát. Összegezve a mai tudományos kutatások is felismerték, hogy a feldolgozatlan trauma, a kedvezőtlen gyerekkori élmények (ACE) mennyire meghatározhatják a világképünket, szokásainkat, viselkedésünket és mennyire kihathatnak az életmódunkra, emberi kapcsolódásainkra.
Dr. Stephen Porges bár elmondása szerint nem jógázik, de kutatásokat folytat a témában, mivel érdekli, hogy az ősi rituálék hogyan javítják az emberek életét. Az ősi rituálék és a modern idegtudomány kapcsolata érdekli. Szerinte a légzés, a kántálás/mantrázás, a és az ősi rituálékba ágyazott testtartásváltások valójában az autonóm rendszerek gyakorlatai. A Yoga & Science című kötetben Dr. Porges rámutat arra, hogy a jóga hogyan szabályozza az autonóm funkciót, és hogyan működik az autonóm rendszerek ideggyakorlataként.
Dr. Bessel van der Kolkot viszont saját gyakorlása is segítette a kutatásaiban és rájött, hogy a jóga egy módja annak, hogy az emberek biztonságosan érezzék fizikai érzéseiket, és kialakíthassanak egy csendes, nyugodt gyakorlást.
Dr. Peter A. Levine is kijelentette, hogy igen lehet párhuzamot vonni a jóga gyakorlása és a régi traumák testközpontú megközelítésekkel történő gyógyítása között: „A jógáról széles körben bebizonyosodott, hogy nagyon hatékony traumák esetén, és szerintem azért, mert segít kimozdítani az érzelmeket a testből. A jóga a legtöbb nyugati ember számára az első hozzáférés a test érzékeléséhez, az erős érzelmekhez.”
Sajnos ebbe az írásba nem fér mindenki bele, viszont mindenképpen szeretnék még ide kiemelni két világhírű magyar származású kanadai orvost, kutatót, akik szintén világhírűek ezen kutatási területen: Egyikük Dr. Máté Gábor, aki maga is jóga gyakorló, A test lázadása című könyvében leírja, hogy a test egészsége mennyire függ az érzelmektől és a lelkiállapottól és hogy a gyermekkorunk mélyre temetett emlékeinek milyen felnőttkori következményei lehetnek. Szeretném még itt kiemelni Dr Selye Jánost akit a stresszkutatás atyjának neveznek. Aki arra a következtetésre jutott, hogy a stressz minden betegség kifejlődésében szerepet játszik. A meditációra pedig egy olyan módszerként utal, amely segíti ellazítani a központi idegrendszert és ezáltal segítheti a stresszhelyzetek könnyebb megélését.
E kutatások eredményei is és alátámasztják ama véleményemet, hogy a nyugati tudományos világ egyre jobban visszatér és bizonyítja az ősi tudományok, tanítások létjogosultságát.
JÓGA GYAKORLÁS ÉS PSZICHODRÁMA
Magam is megtapasztaltam saját gyakorlásom közben és a jóga tanári/ kísérői munkám során, -amire Dr. Levine is utal egyik interjújában-, hogy a jóga mennyire segíthet előhozni a mély, erős érzelmeinket; amely által nagyon sok eltemetett, csapdába esett energiát is a felszínre kerülhet. Sokszor a csípőnyitó vagy hátrahajlító ászanák gyakorlása alatt hirtelen feltörő sírás, aminek fizikai-testi oka, hogy ezek az ászanák megmozgatják a csípőt vagy megnyitják a mellkas/szív teret.
Yehudi Menuhin, minden idők egyik legnagyobb hegedűművésze, Indiai utazásakor új spirituális világot fedezett fel és a maga is a jóga gyakorlóvá vált, ezt mondta: „A jóga tizenöt éve folytatott gyakorlása meggyőzött arról, hogy az élethez való legtöbb alapvető attitűdünknek a fizikai testünkben is megvan a maga megfelelője.”
Jacob Levy Moreno, amerikai orvos, pszichiáter, a pszichodráma alapítója, szociológus, a szociometria egyik első kidolgozója ezt mondta:
„A test arra is emlékszik, amit a lélek már elfelejtett”.
És, hogy a pszichodráma: „nem más mint, a bukott istenek terápiája..az emberben lévő zsenit, az istenit hivatott meghívni egy gyógyító találkozásra.”
Ma már világosan látom, hogy mennyire fontos, hogy ne csak a testemet, hanem a lelkemet is gyógyítsam. Az egyéni folyamataimban az elmúlt tíz év pszichodráma nagyon nagy szerepet játszott. A pszichodráma terében eddig több mint ezer óra megélései, felismerései segített, segít az örökölt családi minták átforgatásában és abban, hogy teljesebb, szabadabb életet élhessek. Erről is majd írok még egy külön cikkben: arról, hogy mennyire fontos a transzgenerációs örökségeinknek a tudatosítása.
A személyes utam tapasztalatai alapján nagyon hiszek abban, hogy a jóga és a pszichodráma nagyon hatékony módszerek arra, hogy találkozhassunk belső erőforrásainkkal; átforgathassuk traumáinkat ászana gyakorlással, pránajámával ( légzés tudatosítással) , relaxációval, meditációval, mantrákkal, mozgással, játékkal biztonságos keretek között; amely által felszabadulhatunk, teljesebb életet élhetünk és összekapcsolódhatunk valódi önmagunkkal.
KELETI DRISTI: A JÓGA ENERGETIKAI RENDSZERE, CSAKRÁK
Most kanyarodjunk vissza az ősi védikus tanításokhoz, ezen belül a jóga energetikai rendszerének fő energiaközpontjaira, a csakrákra. A csakra szanszkrit szó, kereket jelent és segít áramoltatni az örök kozmikus isteni életenergiát, a kundalinit. A védikus tanítások szerint a kundalini a testünkben élő örök kozmikus isteni energia. Ami szunnyadó állapotában a legalsó testi központban, a múládhára (gyökér) csakrában van, ami az isteni természetünk fejlődésének a gyökere. A jóga gyakorlásával ezt az energiát fel lehet ébreszteni, aktiválni, egyensúlyba tartani és felemelni egészen a legfelső központig a szahaszrára (korona) csakráig. A csakrák együttműködnek az idegrendszerrel, és így kapcsolódnak a fizikai testtel. A központi idegrendszer szabályozza az emberi test működését, és a pszichét befolyásoló láthatatlan központok is itt találhatók. Ha a csakrák egyensúlyban működnek, harmónia alakul ki az agy tudatos és tudatalatti részei között. Hét fő csakra van, amelyek összekötetésben vannak a világot felépítő öt elemmel, egy-egy életterülettel és a testrészekkel is. Amikor az életenergia áthalad a csakrákon, akkor az különböző lelki folyamatokat válthat ki. A csakrák tanulmányozása az önismeret értékes kulcsa lehet:
„A csakrákat az elme kerekeinek is tarthatjuk, amelyek a vágyak erdejében lakoznak. Minden egyes csakra a vágyak színpada. Az élet folyamán az ember a vágyak erdejében lakik, és annak a csakrának a szempontjából gondolja át és érti meg az élethelyzeteket, amelyben általában a legkényelmesebben érzi magát.” Harizs Dzsohari
A csakrák részletezése is majd egy külön írás témája lesz.
Addig is zárógondolatként Dr. Weninger Antal a Jóga a mindennapokban c. könyvéből idézek:
„A test lélek párhuzama világos. Minden kifelé nyílik bennünk, szemeink kinéznek belőlünk, füleink kihallgatóznak, tapintásunk is kifelé irányul, végtagjaink kifelé nyújtózkodnak- a biológiai élet útja kétségtelen… Mit akar így a jóga? Szerepe most egészen világos: arra int, hogy húzzuk vissza tagjainkat, göngyölődjünk össze ászanába, vonjuk vissza érzékeinket, látásunkat, hallásunkat, tapintásunkat-hogy megőrizhessük bensőnket, kincstárunkat, melynek briliánsa igazi valónk, a magunk, az atman! Avilai Teréz szerint „belső várkastélyunk”.
Weninger Antal írta az első magyar jógakönyvet, melynek előszavát a világhírű indológus Baktay Ervin írta. A negyvenes évek végén Ortutay Gyula kultuszminiszter ki akarta nevezni Dr. Weningert nyilvánosan hiteles egyetemi tanárnak, nem utolsósorban azzal a céllal, hogy az orvosi egyetemen szabad, fakultatív tárgyként a pszichoszomatikus módszert tanítsa, majd bevezesse a jóga rendszeres oktatását. Azért, hogy akiknek a gyógyítás lesz a dolguk, először magukat, igazi Énjüket ismerjék meg, mielőtt másokat kezelnének.
A modern nyugati kutatások és a klinikai gyakorlat tapasztalatai is azt mutatják, hogy a test mindent számon tart. A jóga gyakorlás is egy út, egy ősi spirituális út, ami segít beindítani a test öngyógyító folyamatait, felébreszti a tested bölcsességét.
Szeretnél jobban rálátni önmagadra? Mi történik veled a jóga gyakorlás közben? Szeretnéd tudatosítani a testi érzeteidet? És hogy ezek az érzések mivel függnek össze a személyes utadon? Kíváncsi vagy arra, hogy, hogyan kapcsolódik össze a fizikai testünk a lelkünkkel, az életünkkel?
A Jógáról és Lélekről önismereti csoportunkban a jóga, a védikus filozófia és a pszichodráma technikák integrált módszerével dolgozunk.
Több mint 10 éves tradícionális aṣṭāṅga–yoga gyakorlóként, védikus teológus és filozófusként és több mint 1.400 óra pszichodráma önismereti és képzésben töltött saját élmény, fejlődés, tanulás tapasztalatával szeretettel várlak a jóga óráimra és az ősszel induló Jógáról és Lélekről önismereti csoportunkban is: https://www.muditayoga.hu/onismereti-csoport/
Ehhez a cikkhez kapcsolódóan olvass tovább ajánló:
https://www.muditayoga.hu/mit-jelent-a-spiritualitas-mit-jelent-a-karma/
https://www.muditayoga.hu/padmaszana-lotuszpoz/
https://www.muditayoga.hu/a%e1%b9%a3%e1%b9%adapasa-a-nyolc-akadaly-a-fejlodes-utjaban/
https://www.muditayoga.hu/a-csoport-szinhazi-eloadas-es-az-ace-teszt/
Források, szakirodalom:
*Bessel van der Kolk: A test mindent számontart – Az agy, az elme és a test szerepe a traumafeldolgozásban
*Stephen W. Porges: Útmutató a polivagális elmélethez – A biztonságérzet átalakító ereje
*Peter A. Levine: A tigris felébresztése – Hogyan dolgozható fel a trauma?
*Haris Dzsohari: Csakrák-rejtett energiaközpontok
*https://integralyogamagazine.org/yoga-and-the-trauma-sensitive-person/
*https://core.live/shows/yoga-and-science/stephen-porges
*http://www.sfyogamagazine.com/blog/2018/6/3/1r73uradcmg3k6eneiw377trwxgvoy
*https://www.mindenamionismeret.hu/pszichodrama-moreno-egy-modern-misztikus/
*https://hu.wikipedia.org/wiki/Jacob_L._Moreno
*https://hu.wikipedia.org/wiki/Weninger_Antal