Muditayoga Jóga Stúdió > Medita Mudita  > Follow the drishti

Follow the drishti

दृष्टानुश्रविकविषयवितृष्णस्य वशीकारसञ्ज्ञा वैराग्यम्॥१५॥
dṛṣṭānuśravika-viṣaya-vitṛṣṇasya vaśīkāra-saṃjñā vairāgyam||1.15||

Az uralt tudatosság (vaśīkāra-saṃjñā) amikor már nem vágysz, nem szomjazol vitṛṣṇasya) az érzéktárgyakra,” a meglátott/megtapasztalt, a meghallott/áthagyományozott dolgokra” (dṛṣṭānuśravika).
Amikor már vágytalan vagy (vairāgyam), nem szomjazod az tárgyakat (viṣaya);
akkor ez egy magasztos tudatállapot.

तत्परं पुरुषख्यातेर्गुणवैतृष्ण्यम्॥१६॥
tat-paraṃ puruṣa-khyāter guṇa-vaitṛṣṇyam ||1.16||

Ez a fenti (tat-paraṃ) tudatállapot, amikor már a lélek/a látó (puruṣa) mivel nem szomjazza ezeket a minőségeket, kötőerőket (guṇa-vaitṛṣṇyam); ezért észleli/érzékeli/megérti/megpillantja” (khyāter) ezt a vágytalan, magasztos tudatállapotot.

Péntek délutánonként jóga konferencia van a Sthalam8 Shala-ban; ilyenkor lehet kérdezni bármiről. Azt vettem észre, hogy Ajay nagyon sokszor a válaszaiban kiemeli, hogy mennyire fontos az ékagra csitta, az ékagrata: “Follow the drishti”!

Az egyhegyű tudat, az egyhegyűség amely nagyon fontos része a jógának és ezen belül is fontos része az ászana gyakorlásnak:
Segít visszavonni az érzékszerveinket (indríjájakat), segít a meditáció útján, a szamádhi elérésében.

Baktay Ervin ahhoz hasonlítja, mint amikor egy tudós annyira belemerül a munkájába, hogy nem eszik/nem iszik, azt sem tudja mi történik a világban.

Hasonlóan egy jógateremben, például mysore astangajóga gyakorlás közben olyan mint amikor azt sem tudod mit történik körülötted, a saját gyakorlásodban vagy benne, egy mozgó meditációban.

ui: a fentiek megírása után kezdtünk el gyakorolni Lino Miele-nél itt Indiában, Kovalamban, igazi mysore-i hangulatban;
és hát semmi sem véletlen:) ma kaptam is Lino-tól egy bhrumadhya drishti igazítást:)

Ennek az állapotnak az elérését a dzsapa mala is segíti, erről bővebben itt olvashatsz:
https://www.muditayoga.hu/mala-es-gyakorlas/