Om, Svastika: együtt rezgés a Yogaholiday-en 🙂
Ezt az írást, a Muditás nyári jóga tábor inspirálta. Az első védikus téma az ॐ azaz az OM, AUM a hinduizmus legszentebb szótagja volt. Ezek után történt jó pár szinkronicitás, például az ahogy erről beszéltünk, majd nem sokkal rá egy OM-os rendszámú kocsi mellett parkoltunk le véletlenül:) és ezek a további védikus jelképekkel kapcsolódó ’véletlenszerűnek tűnő egybeesések átrezegték az egész jógatábort.
A hab a tortán az utolsó nap volt Splitben, amikor a következő történt: amikor is a Diocletianus-palota fennmaradó részei között barangolva észrevettük, hogy az egyik társunk lemaradt, akkor az ezzel egyidőben a körülöttünk kavargó turistacsoporttal is ez történt, így együtt várakoztunk. Majd szinte egyszerre érkeztek meg a többiek, úgy döntöttünk meghallgatjuk mit mond az idegenvezető. Jó értelemben kirázott minket az univerzum:) mivel a guide azzal folytatta, hogy itt ezen a kapun a hinduk szent szimbóluma található, a svastika található a szerencse szimbóluma, ő így mondta, ezért úgy gondolom ez megér egy kis bővebb leírást 🙂
Mivel a legtöbb mantra az OM őshanggal kezdődik, így először erről írok.
Az Om vagy Aum vagy ॐ a hinduizmus legszentebb szótagja, amely először a védikus hagyományban jelenik meg. A hinduk úgy tartják, hogy a világ keletkezésekor ez az alaphang hang hallatszott. Az OM az összes többi hang eredete, az abszolút szubsztancia, az egész univerzum szimbóluma, minden innen kezdődik és ide tér vissza. A szent művekhez hasonlóan a Védák elején és végén is ezt a szent felkiáltást olvashatjuk. A szanszkrit szótárakban még több jelentését is megtalálhatjuk: Az ámen szóhoz hasonlóan jelenthet egy hozzájárulást, elfogadást is. Az Upanisadokban jelenik meg először, ahol misztikus egyszótagként a legmélyebb vallási meditáció tárgyának tekintik. A Maṇḍūkya Upaniṣad azt mondja, hogy ez a szótag mindaz, ami volt, ami van és ami lesz; hogy minden om, csak om.. és, hogy mindent elmagyaráz ami az univerzumban létezik. A Maṇḍūkya Upaniṣadot tanításait tovább olvasva megtalálhatjuk, hogy: „ez az Óm, ez az ÉN a tudat négy állapotának a tanúja: az ébrenlét, az álom, és mélyalvás állapotainak, amelyek mindannyiunk számára ismerősek, valamint a transzcendencia negyedik állapotának, ez a turíja, melyben az Óm hangja feloldódik a csendben. Ekkor az összes jelenség megszűnik, a dualitás véget ér, s beköszönt a nyugalom és az üdvösség. Aki ismeri ezt az állapotot, mindent ismer, hiszen az individuális én beleolvad az egyetemes Énbe.” Azaz az éntudat egyetemes öntudattá tágul: létrejön az egyesítettség állapota a szamádhi.*
Az OM hangot, ami három betű: az a, az u és az m hang kombinációját: Praṇava-nak vagy Brahman.nak is hívják,ami a három isten Viṣṇu (a), Śiva (u) és Brahmā (m) egyesülését is jelképezi.Az OM a szél, a tűz és a nap, valamint a múlt, a jelen és a jövő rövidítése is.
A SVASTIKA egyike a legősibb szent jelképnek, ami először a védikus kultúrában lelhető fel, de számos más ősi kultúrában is megtalálhatjuk, már az őskorban része volt a művészetnek: Már az ókorban széles körben használták, több ázsiai, európai, afrikai és indián kultúrában; néha díszítőmotívumként, néha vallási szimbólumként.
A szvasztika ősi misztikus kereszt jelképről úgy tartják, hogy szerencsét hoz a viselőjének. Ázsiában Buddha lábának egyik fő jele is. Emellett megfigyelték az ókori görög kerámiákon, a római katakombák számtalan díszén, Skandináviában ősi személyes díszeken, Nagy-Britanniában ősi urnákon és fegyvereken, Japánban és Nagy-Britanniában eszközökön, Kínában koporsókon és templomi harangokon is.
Carl Gustav Jung terminológiájával élve a kollektív tudattalan része mivel a szvasztikát egyszerű, szimmetrikus alakja miatt számos különböző kultúra felfedezte egymástól függetlenül.
Általában a nyugati ember Hitler által elfordított formájával találkozik, amelynek következményeként nyugaton a második világháborúban rettenetes szenvedés önkényuralmi jelképévé vált.
Ázsiában és a védikus gondolkodásban megmaradt az eredeti, ősi jelentése, szimbóluma, ami egyre jobban ismertté válik az egész világon. A hinduizmusban számtalan jelentését lelhetjük fel: a színházi-dramaturgiai használatban, az építészet templom osztályzásaiban, az ájurvéda tudományában például egy gyógynövény nevei is, és még sok másnak a neve, és a jóga gyakorlásban akár egy ászana elnevezése is lehet. Tehát kontextustól függően szimbolizálhatta a szerencsét, a napot, Brahmát, a szamszárát. Szószerinti fordításban a su és az asti szó összetétel alapján jól létezni-nek is lehetne fordítani. A szanszkrit szótárakban erre a szóra is számtalan jelentést találhatunk: egyfajta misztikus jel, amely szerencsét jelez; szerencsés tárgyat; négy út találkozását; különleges vagy kereszt alakú épület vagy helyet; misztikus tanító szimbólumát; karok keresztezését; jóga testtartást; költőt; kakast; egyfajta süteményt vagy akár fokhagymát is.
A SVASTIKA egyike a legősibb szent jelképeknek, amelyről úgy tartják szerencsét hoz viselőjének. A dzsainizmusban ( dzsainizmus egy indiai Dharma-vallás, amelynek doktrínája az ártalmatlanság, az erőszakmentesség, azaz az ahimsa körül forog minden élőlénnyel szemben) a nyolc gondviselés szimbólum egyike; a nyugalom pillanatának szimbóluma.
Monier-Williams szanszkrit–angol szótárában is megtalálhatjuk ezeket a jelentéseket: Bármilyen szerencsés vagy szerencsés tárgy, ami főleg egy egyfajta misztikus kereszt vagy jel, amelyet személyekre és dolgokra helyeznek, hogy szerencsét jelezzenek. Egy olyan görög kereszt alakú jel, ami, a négy kar végével a tudósok többsége szerint egy fajta napszimbólum azaz vagyis a Solar Viṣṇu kerekének egy lenyírbított formája; amely négy, egymást derékszögben keresztező küllőből áll; az egyes küllők végén elforduló kör jelöli a Nap irányát.
Szinte felfoghatatlan, hogy egy ilyen pozitív és kedvező szimbólum elfordított formája hogyan kaphatott ilyen negatív jelentést nyugaton. Felfoghatatlan, érthetetlen mivel ez a szó eredeti lényegében a jó egészséggel kapcsolatos, amely önmagában is nagy gazdagság, a tisztaság, a boldogság és a közjó forrása.
*Ehhez a cikkhez kapcsolódóan olvass tovább ajánló:
https://www.muditayoga.hu/a-szamadhi-fajtai/
https://www.muditayoga.hu/szamadhi-az-egyesitettseg-a-megvilagosodas/
https://www.muditayoga.hu/szamadhi-az-egyesitettseg-a-megvilagosodas/
https://www.muditayoga.hu/mit-jelent-a-spiritualitas-mit-jelent-a-karma/