
prāṇāyāma a megváltás
prāṇāyāma a megváltás
légzés feletti uralom, a légzés felfüggesztődése, életáram ellenőrzése
तस्मिन् सति श्वासप्रश्वासयोर्गतिविच्छेदः प्राणायामः॥४९॥
tasmin sati śvāsa-praśvāsayor gati-vicchedaḥ prāṇāyāmaḥ||2.49||
„ Ekkor/amikor a helyes ülésmód eléretett (tasmin sati): felfüggesztődik/megszakad vicchedaḥ) a légzés (szokásos formája), azaz a belégzés (praśvāsa) és kilégzés (śvāsa) folyamata/járása (gyakorlatilag) megszakad, ez a pránájáma.
Baktay szerint amikor egy jógi hosszabb ideig szüneteltetni tudja a légzést egy ászanában azaz helyes ülésmódban akkor az a pránajáma.
B.K.S. Iyengar ajánlja, hogy figyeljünk a légzésünk egyenletességére, ebben segít a légzésünk hangja. Felhívja a figyelmet, hogy a gerincünket egyenesen, stabilan és éberen kell tartanunk és ezzel együtt a szemünket és a fülünket is.
बाह्याभ्यन्तरस्तम्भवृत्तिर्देशकालसंख्याभिः परिदृष्टो दीर्घसूक्ष्मः॥५०॥
bhyantara-stambha-vṛttir deśa-kāla-saṅkhyābhiḥ paridṛṣṭo dīrgha-sūkṣmaḥ||2/50||
A külső (bāhya) és belső (abhyantara) folyamat/elmeműködés folyamata (vṛttir), valamint az együttes legátlás folyamata/szünete (stambha) – hely (deśa), idő (kāla) és szám szerint tekintve ezáltal (saṅkhyāhiḥ) – rendkívül, nagyon, teljesen (paridṛṣṭo ) meghosszabbodik (dīrgha) és szinte észrevehetetlen finomságúvá (sūkṣmaḥ) válik.
Kaczvinszky szerint ezek a külső és belső folyamatok sok mindennek felfoghatóak, tapasztalhatóak (akkor amikor a jógi hosszas és megfelelő gyakorlás útján uralomra jutott az életáram fölött): a csakrák örvényléseinek, a két fő energetikai vezeték (idá és pingalá) lüktetésének szabályozásaként; és ezek egyben a test és a tudat folyamatai is.
Ezek függnek a helytől, az időtől és a számtól (ami vonatkozhat a sok-sok gyakorlás számára és a gyakorlásban a légzési frázisok időbeni számára is).
Baktai kiemeli, hogy a jóga tanulója csak avatott guru ellenőrzése és irányítása mellett juthat el idáig.
Az első Indiai, Mysore utazásom, gyakorlásom alatt jártam B.N.S. Iyengar pránajáma kurzusára. Ahol az egyik legfontosabb dolog volt a pránajáma gyakorlásban az erőközpontokra hatás, ami az idegrendszerünkkel is kapcsolatban van: a lélegzetvételek/kiengedések és szünetek (kumbaka) száma, ennek kontrollálása és hogy ezek a számok különbsége alapján más-más csakrára hatnak.
„ Controlling teh inhalation and exhalation with retention is pranayama. In ashtanga vinyasa yoga, to attain salvation, the one and only communicator to mingle teh common soul with the super soul is „AIR”. Pranayama is an internal body exersize, as the soul is inside our body. Raising the Kundalini is called realization is pranayama. In kumbaka, when the life force (air) reaches sushumna, teh kundalini rises to Sahasrara is Brahmarandra, wich amounts to salvation.” B.N.S. Iyengar
बाह्याभ्यन्तरविषयाक्षेपी चतुर्थः॥५१॥
bhyantara-viṣayākṣepī caturthaḥ||2/51||
A negyedik (caturthaḥ) folyamat (azaz a módja az életáramon való uralomnak, a pránajáma) túllép/áthatja (ākṣepī) a külső (bāhyā) és belső (bhyantara ) szférát/területet (viṣaya).
Baktay szerint a jógi ezt a pránaerőt (amit egybegyűjtött a pránajáma gyakorlással és uralkodik rajta) bárhova irányíthatja: nemcsak befelé hanem kifelé is; bármely erőközpontra, csakrára vagy mások elméjére, tárgyakra is.
ततः क्षीयते प्रकाशावरणम्॥५२॥
tataḥ kṣīyate prakāśāvaraṇam||2/52||
Aztán(miután elérte a 4.szintet)/onnantól (tataḥ) elpusztul/semmivé foszlik (kṣīyate) a belső fényt (prakāśā)takaró fedő/fátyol/lepel (āvaraṇam).
धारणासु च योग्यता मनसः॥५३॥
dhāraṇāsu ca yogyatā manasaḥ||2/53||
Az elme (manas) alkalmassá válik/ alkalmas képessége van (yogyatā ) az összpontosításra/megtartásra (dhāraṇāsu).
2.52-53: A pránajáma az elmét az összpontosításhoz szükséges erővel tölti fel. Uralod az elméd, mindened a lélegzeteddel igába fogod.
B.K.S.Iyengar: “a PRÁNAJÁMA megfelelő csatornákba tereli az energiákat; Ahogyan a levelek ellátják a fát az egészséges növekedéshez szükséges levegővel és tápanyaggal, ugyanúgy táplálja és látja el levegővel a PRÁNÁJÁMA is az emberi szervezet sejtjeit, idegeit, szerveit, értelmét és tudatosságát. Az ászanák gyakorlásakor csak akkor tudjuk kiterjeszteni a testet, ha a légzésünket összehangoljuk a mozgással. A PRÁNA energia, míg az AJÁMA létrehozást, elosztást és fenntartást jelent. A pránajáma a LÉLEGZÉS TUDOMÁNYA, amely elvezet az életenergia teremtéséhez, elosztásához és fenntartásához.”
Kaczvinszky szerint megszűnik az ami elfátyolozza a világosságot, megszűnik minden illúzió amely eltakarhatja a valóságot és így lehetővé válik minden megismerés és az összpontosítás útja is.