pratyāhāra: érzékek visszatartása, az érzékek visszahúzódása,befelé tekintés
स्वविषयासम्प्रयोगे चित्तस्य स्वरूपानुकार इवेन्द्रियाणां प्रत्याहारः॥५४॥
sva-viṣayāsamprayoge cittasya sva-rūpānukāra ivendriyāṇāṁ pratyāhāraḥ||2/54||
Az érzékek visszahúzódása tudaté (cittasya) / a tudat önformájához hasonlatos (cittasya sva-rūpānukāra ) állapot, amelyben az érzékek saját (sva) érzékelési területükkel/tartományukkal/szemmel látható területükkel (viṣayā) nem kapcsolódnak össze/ nem érintkeznek (āsamprayoge ) mint egy érzékszerv (ivendriyāṇāṁ) megfékeződik, visszavonódik (pratyāhāraḥ): nem a rezdülések formáját, nem a vrittiket veszi fel a tudat; befelé fordulás;
amikor az érzékszervek nem kifelé a tárgyakhoz fordulnak, hanem befelé, magát az elmét teszik az érzékelés tárgyává.
ततः परमा वश्यतेन्द्रियाणाम्॥५५॥
tataḥ paramā vaśyatendriyāṇām||2/55||
Ez az érzékek saját meghódításával jár: az érzékszervek (indriyā) felett így a legmagasabb, legfőbb, legteljesebb (paramā) uralom/akarat alá hajtás (vaśyata) lesz, következik ebből (tataḥ).
A külvilágot nem viszed bele a gyakorlásba, pl. egy jóga órán azt sem tudod’ mi történik körülötted, mit csinál a melletted vagy szemben lévő gyakorló társad.
” A PRATJÁHÁRA kordában tartja az elmét, és megtisztítja azt minden tisztátalanságtól. Amikor teljesen elmélyülünk az ászana kivitelezésébe, nem feledkezve meg sem a testről, sem az érzékekről, vagyis amikor elérjük, hogy a cselekvés öt szerve és az érzékelés öt szerve rendeltetésszerűen és egymással összehangoltan működjön, az a PRATJÁHÁRA. A pratjáhárát általában ”az érzékek visszavonásának” fordítják. Ez az érzékek visszahúzódását jelenti, a bőr külső részétől a létezés magja a lélek felé.”B.K.S. Iyengar