वृत्तयः ञ्चतय्यः क्लिष्टा अक्लिष्टाः
Vṛttayaḥ pañcatayyaḥ kliṣṭā akliṣṭāḥ || 1/5 ||
A szennyezett/szenvedésteli (kliṣṭā) és/vagy nem szennyezett/szenvedésmentes (akliṣṭāḥ)
tudatfolyamatok mozgásai (vṛttayaḥ) 5 félék (pañcatayyaḥ).
प्रमाणविपर्ययविकल्पनिद्रास्मृतयः
Pramāṇa-viparyaya-vikalpa-nidrā-smṛtayaḥ || 1/6 ||
Érvényes ismeretszerzés, helyes felmérése a dolgoknak/helyes megítélés (pramāṇa),
hamis/téves ismeretszerzés, téves következtetés levonása (viparyaya),
gondolkozás, fogalomalkotás (vikalpa),
mélyalvás (nidrā),
emlékezés, ébrenlét, éberség, emlékezet, „tudatos álmodás”(smṛtayaḥ).
E fenti 5 tudatfolyamat mozgás kifejtése:
प्रत्यक्षानुमानागमाः प्रमाणानि
Pratyakṣānumānāgamāḥ pramāṇāni || 1/7 ||
ÉRVÉNYES ISMERET SZERZÉSE (pramāṇāni):
Közvetlen tapasztalás amit a szemeddel látsz (pratyakṣa), ami a szem* előtt van és ebből az érzékszervi tapasztalásból lesz egy következtetés, egy logikai következtetés (anumāna) és hiteles szóbeli közlés, például amit a mester mond (āgamāḥ).
Baktai ahhoz hasonlítja, mint amikor pl látod a Gellért-hegyet tudod, hogy ez egy hegy, nem kételkedsz a létezésében, ez egy hegy;
vagy pl valaki _akit semmi sem késztett arra, hogy ne a valóságot mondja_ azt állítja, hogy az ott egy hegy,
így anélkül, hogy látnád az ő kijelentésére alapozva tudod, hogy az ott egy hegy.
Ha hegy és Mysore akkor Chamundi Hill amelynek tetején van egy Chamundeshwari-templom
és nem messze tőle Siva hátasállatának szobra a Nandi bika szobor ( a szanszkrit szó nandi: नन्दि jelentése: “boldog”, “öröm” és “elégedettség”) található.
विपर्ययो मिथ्याज्ञानमतद्रूपप्रतिष्ठम्
Viparyayo mithyā-jñānam atad-rūpa-pratiṣṭham || 1/8 ||
TÉVES/HAMIS TUDÁS (mithyā-jñānam) TÉVES/HAMIS ISMERETSZERZÉSE:
Valamiről nem a valóságot tudni (viparyayo/viparyanas=kifordítottság,/visszafele menés/téves ismeretszerzés) nem azon a formán alapul (atad-rūpa-pratiṣṭham): nem a valóságon alapul.
Illuzórikus tudás, ami nem az érvényes ismeretszerzéseken alapul.
Vivekananda ahhoz hasonlítja mintha egy gyöngyház darabot ezüstnek tartanánk.
Baktai azt írja, hogy a tévedésre az indiaiak azt a példát hozzák fel, amikor valaki a félhomályban egy kötéldarabot kígyónak lát.
शब्दज्ञानानुपाती वस्तुशून्यो विकल्पः॥९॥
śabda-jñānānupātī vastu-śūnyo vikalpāḥ ||1.9||
FOGALOM ALKOTÁS (vikalpāḥ=fogalmi gondolkodás):
a szavak megértésére(śabda-jñānānupātī) és nem a tárgyi entitások (vastu-śūnyo)
alapuló gondolkodás/fogalomalkotás/
Ha az elme gyenge akkor rögtön és elhamarkodva ítélkezünk : Vivekanda ahhoz hasonlítja, amikor fáradtak vagyunk valaminek a megértéséhez, nem vesszük a fáradságot kibogozni az értelmünkkel ezt a valamit.
अभावप्रत्ययालम्बना वृत्तिर्निद्रा॥१०॥
abhāva-pratyayālambanā vṛttir nidrā||10||
MÉLYALVÁS (nidrā): olyan elme működés, tudatállapot (vṛttir nidrā), amelyben az öntudat nem merül fel, nem tükröződik a lét felé (abhāva-pratyayālambanā).
Emlékszel-e mit álmodtál vagy nem? Azt tudod mikor ébredsz fel pl reggel.. Vivekanda szerint ha az alvás folyamán nem képződtek elme működés hullámzások akkor arra nem fogunk emlékezni, de ha igen, akkor ezen hullámok egy része betölti a gondolkodó szervünket és fogunk, emlékszünk.
अनुभूतविषयासम्प्रमोषः स्मृतिः॥११॥
anubhūta-viṣayāsampramoṣaḥ smṛtiḥ||11||
EMLÉKEZÉS/EMLÉKEZET (smṛtiḥ): az az éber emlékezet, ami már megtörtént/amit már megtapasztaltunk/felfogtunk (anubhūta-viṣaya) annak el nem eresztése, visszaidézése (āsampramoṣaḥ).
„Emlékezés képződhet határozatlan észlelésből, téves megismerésből, szótévesztésből és álomból. Pl. hallunk egy szót. Ez annak a kőnek a működése, amit a csitta tengerébe vetettünk. Ez egy hullámot kelt, amely kis hullámok egész sorát idézi elő és ez az emlékezés. Így van az alvásban is. A különösen kis hullámokat alvásnak nevezve, a csittában kicsiny emlékezés-hullámok keletkezhetnek, amiket aztán álomnak nevezünk.
Az álom csak egy másik alakja a kis hullámoknak, amiket éber állapotban emlékezésnek hívunk.” Szvámi Vivekanda
A korábbi tapasztalások emléke meghatározza az ébrenléti és az álombeli állapotot is, ez lehet tudatos és tudattalan, többnyire túlnyúlik a tudatosság határain. Minden nap amikor lefekszünk aludni akkor az hasonlíthat ahhoz mint amikor meghalunk és amikor felébredünk akkor az hasonlíthat egy újjászületéshez.
Van amikor emlékszünk arra mi történt a felébredésünk előtt, de sok esetben nem. Viszont hiába nem emlékszünk az befolyásolhat minket tudat alatt, mint ahogy az előző életeink tettei, cselekedetei, tapasztalatai és kihatnak a mostanira: ez a karma. Ha tudsz emlékezni és rálátsz a tetteidre, cselekedeteidre; akkor kezedbe veheted az irányítást, a felelősséget az életed iránt.
Rendszeres jóga gyakorlással, melynek egyik következménye a tudatfolyamatok lecsendesítése, kontrollásása; van lehetőség rálátni az életünkre, életeinkre és a még szunnyadó karmacsírák (szamszkárák) elégetésére”.
Ajay mindig azt mondta nekünk gyakorlás közben amikor égető fájdalmat éreztünk és nagyon nehéz volt benne maradni egy ászanában, hogy „égetjük a karmát”. Persze ez szimbolikus: de hát ugye itt élünk emberként fizikai testben ebben a fizikai világban, így elsőként (főleg nyugaton) a fizikai testünk uralását tapasztalhatjuk meg amikor jógát gyakorlunk.
Egy astanga jóga gyakorlás alatt a testünk olyan mint egy alkimista kemence amely kiégeti ’belőlünk’ a salakanyagot..
A szenvedés, a megpróbáltatás tanít minket, nyit fel és mindenre a válasz bennünk van.
Szvámi Vivekanda a híres hindu szerzetes tiszteletére 1970-ben Kanykumariban emlékművet építettek amely két sziklán helyezkedik el; mivel Szvámi Vivekanda azt mondta, hogy megvilágosodott a sziklán.
Kanykumari India legdélibb pontja, ott ahol a 3 nagy víz találkozik: az Arab tenger, a Bengáli-öböl és az Indiai-óceán.
A hely neve Kanja Kumari Devi istennőjétől származik, akiről azt tartják Krisna testvére.
Úgy gondolják, hogy az istennő az, aki eltávolítja elménk merevségét.
अभ्यासवैराग्याभ्यां तन्निरोधः
abhyāsa-vairāgyābhyāṃ tan-nirodhaḥ ||1.12||
Ezeknek (a fentiek) a megszüntetés/kioltása/elnyomása (tan-nirodhaḥ) az a gyakorlás/ismétlődő gyakorlás (abhyāsa) és a vágytalanság (vairāgyā) által (az ismétlődő/rendszeres gyakorlás által kialakult vágytalanság által) történhet.
“Gyakorolj és a többi jön magától.”
A következő szútrákról és a mysorei gyakorlásról, tapasztalatokról itt olvashatsz:
https://www.muditayoga.hu/szerelem-elso-gyakorlasra-akar-tobb-eleten-at/
https://www.muditayoga.hu/follow-the-drishti/